Leta i den här bloggen

söndag 16 maj 2010

Trafiktankar till sommaren

Jag tänker på vad som kan hända i trafiken.
Det är tur att alla incidenter i trafiken inte blir trafikolyckor. Då skulle siffrorna i olycksfallsstatistiken med all säkerhet se helt annorlunda ut. Det får mig att tänka på två händelser jag var med om för mycket länge sedan, men de poppar upp i huvudet ibland.

En biltur på småvägar, höll på att sluta med rena förskräckelsen. Jag och en kompis åkte på en grusväg. Det var jag som körde min folkvagn, som säkert har blivit skrot för länge sen. Plötsligt fick jag en rejäl sladd i det lösa gruset. Jag hävde den, sedan fick jag sladd på sladd och trodde den skulle hamna på taket på en åker. Det redde ut sig och jag fick kärran gå i körriktningen igen. Men när jag hade stannat bilen var det jag som skakade som ett asplöv. Kompisen fick köra bilen hem. Nästa dag var allt som vanligt och jag rattade min egen bil igen.

En annan tur, samma år, var också lite speciell. Jag körde från Östergötland ner till Malmö, för att flyga till London. Det var midsommarafton och stormigt ute. När jag hade passerat ett bokskogsparti, nere i Skåne, tog den hårda vinden tag i bilen (en vw-bubbla) och lyfte den till andra sidan vägen. Jag mordhöll ratten, men vad hjälpte det. Jag såg att jag snart skulle få ett möte. Det redde ut sig och jag kunde fortsätta färden på rätt sida av vägen. De i den mötande bilen hade sett hela skådespelet, och vinkade glatt åt mig.

Det finns all anledning att ta det varligt på vägarna. Omkörningar, folks pratande i mobilen kan ställa till det. Hemska tanke, men det finns dom som skickar sms samtidgt som de rattar sin bil.

6 kommentarer:

  1. du menar 'vw-bubbla' - volkswagen - jag kan tyska - vilket härmed var visat - detta var väl en fullständigt onödig anmärkning i sammanhanget - från det ena till det andra - jag kan riktigt se dej framför mig - darrande som ett aspelöv... för övrigt kan jag informera om att uttalet är 'fauvee' - en besserwisser som jag är på det tyska språkområdet... men du kanske redan visste det riktiga uttalet - vad vet jag? - ibland vet andra mer än vad man tror...

    SvaraRadera
  2. Hej Marianne
    Tack för hjälpen. Jag hade kopierat och klistrat in en del av texten. Tyvärr upptäckte jag inte att det fanns med ett gammalt slarvfel. Att vara besserwisser, utan överdrifter, bara av ren kunskap är mycket fint.
    Nisse

    SvaraRadera
  3. jag kom att tänka på att trafik heter 'verkehr' på tyska - det tyska ordet 'verkehr' kan dock användas i olika sammanhang och i helt olika betydelser - jag vet inte om man kan använda det svenska ordet 'trafik' på samma sätt - med helt olika betydelser i olika sammanhang - detta var kanske en helt onödig anmärkning i detta sammanhang - men vad gör man inte för att visa upp sina språkkunskaper - inte bara i det svenska språket... PS: jag blev häromdan borttagen från blogglistan - på min egen begäran - nu är jag med där igen - eftersom jag antydde till bloggägaren att jag kanske hade ångrat mej - frågan är om inte bloggägaren har anledning att ångra att han åter satte upp mej på listan - så många ovidkommande anmärkningar - dessutom på främmande språk ibland - som jag kommer med - jag tar den risken - jag kan inte anpassa mej för att vara till lags och bara skriva sånt som andra kanske kan tycka vara intressant - jag har ju inget att 'komma med' - det är därför jag har en 'ensamblogg' - med nästan uteslutande avskrifter av diverse tidningsartiklar eller krönikor - som jag har en massa tidn urklipp av - det är bara att slumpvis ta ngt ur de högar jag har liggande - men det blir ju oxå då därefter - blogginnehavaren kan ta bort hela detta inlägget - jag skulle ha kunnat skriva detta per e-mail istället - det inser jag nu plötsligt - i vilket fall som helst så tycks kontrasten vara stor mellan dom som har blivit uppförda på nisses blogglista - kan en människa - t ex nisse - verkligen vara lika mycket intresserad av alla tre så sinsemellan olika människor med så olika sätt att skriva på - alltså 'byrackan' och 'gubben vid rämen' och sen dessutom en sån som jag? - det var/är frågan...

    SvaraRadera
  4. Hej Marianne
    Svar på frågan är att det kan man.
    *LER* åt dina kommentarer.
    Nisse

    SvaraRadera