Leta i den här bloggen

fredag 17 mars 2017

Torgny Lindgren död


torsdag 16 mars 2017


God kväll vänner!




Jag hörde i kväll att författaren Torgny Lindgren har dött. Det tycker jag han borde låtit bli. För han var, enligt min mening, Sveriges i särklass bäste författare. Jag har ju haft svårt att läsa de sista åren. Men Torgny Lindgren har jag läst. För hans språk är som en bäck med klart vatten. Jag har läst hans böcker och sedan har jag hört honom läsa dem. För hans sätt att läsa sina böcker gjorde dem nästan ännu bättre. Men nu har han skrivit färdigt och gått och dött. Det borde han låtit bli, tycker jag. 




Men jag har bestämt att läsa om hans böcker i sommar. Numera behöver jag inte lyssna på när han läser för hans röst finns liksom i mitt huvud, så när jag läser hör jag liksom honom läsa. 




Jag har ibland känt avund mot Torgny Lindgren. För han hade orden. För han kunde sätta samman orden och välja det rätta ordet bland alla ord. För att han kunde skriva sådant som: ”Orden bära icke bojor, sade han. Orden, dem hava stormvindens kraft.” Han kunde fylla en hel roman med sådana meningar som är som dikter. 



Från bloggen Peters berättelser




Min kommentar

Torgny Lundgren var en författare jag verkligen tyckte om att läsa och lyssna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar