Leta i den här bloggen

lördag 1 april 2017

Konst

Mitt konstintresse


Jag vurmar mest för
oljemålningar och sekelskifteskonst. Men allt kreativt skapande är intressant.Att se på konst ger verkligen näring åt ens fantasi och ibland kan man föreställa sig vad det är för spännande händelser eller verkliga och overkliga upplevelser hos konstnären som ligger till grund för hans/hennes målade bild.

Föreställande konst
är lättast att ta till sig. Sedan finns det modern och abstrakt konst, som man också pirrar av nyfikenhet på. Och det finns sådant man inte alls begriper sig på. Om den moderna konsten med installationer måste jag väl säga, att dessa uttryckssätt inte ännu kunnat engagera mig lika mycket. Fast det finns undantag som bekräftar regeln.

Massproducerad konst
kan var vackert men är inte lika intressant som en originalmålning.
Jag tycker inte det absolut måste vara en känd konstnär. För mig har vänners och släktingars konst ett mycket stort värde. Eller om man har egna tavlor som man har målat själv.

Jag har målat själv
Då jag själv har fuskat i att måla i olja en period, har jag fått uppleva hur ens egen skaparförmåga inspireras av andras fantastiska kreativa förmåga.

En dag 1990
Fantasilösheten slog till och handlingsförlamningen var ett faktum. Hjälplösheten hade blivit som en oinbjuden gäst i mina hjärnvirvlar.
Rastlösheten gjorde sitt intåg. Hela kroppen invaderades av oro.
Tog mig en promenad genom stan som en håglös individ.
På vägen hem gick jag in på stadens konstmuseum.
En oljemålning av ett vackert böljande hav fastnar på min näthinna.
Tankarna rinner till, fantasin vaknar till liv.
Jag liksom hör vattnets skvalpande.
Livsnerven ger mig hopp.
Magin och mystiken i tavlans motiv fungerar som ett trollspö.
Oron ersattes av kreativt tänkande.
Jag rusar kortaste vägen hem till mitt eget skapande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar